Використання ІКТ на уроках математики.
Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність.
Джордж Бернард Шоу
Методика викладання математики перебуває на етапі розроблення оптимальних форм і методів застосування комп’ютерних технологій.
У своїй практичній діяльності кожен учитель, що проводить навчальні заняття з використанням ІКТ, обирає потрібний йому за різними параметрами набір педагогічних програмних засобів, що підвищує ефективність його праці, а рівень теоретичних знань, практичних умінь і навичок його учнів наближує до вимог сьогодення. Окрім цього, для кожного вчителя є важливим не лише досягнення максимального результату роботи, але і спосіб його досягнення.
Роки роботи в школі – роки навчання та пошуку, вивчення та апробація технологій, методик, прийомів та методів. Традиційні форми та методи навчання – вічні. Проте сьогодення змушує шукати новітні прийоми навчання.
Рекомендований цифровий матеріал до уроку – це простий набір слайдів із відображенням відповідного до теми уроку навчального матеріалу.
Застосування комп'ютерної техніки робить традиційні уроки математики яскравими, насиченими.
На цих уроках кожен учень працює активно, в учнів розвивається допитливість, пізнавальний інтерес. Комп'ютер дозволяє підсилити мотивацію навчання:
• шляхом активного діалогу учня з комп'ютером;
• розмаїтістю й барвистістю інформації (текст + звук + колір + анімація);
• шляхом орієнтації навчання на успіх (дозволяє довести рішення будь-якого завдання, опираючись на необхідну підказку);
• використовуючи ігрову форму спілкування людини з машиною;
• витримкою, спокоєм і «дружністю» машини стосовно учня.
При плануванні уроків математики з використанням ІКТ треба враховувати:
• наявний набір комп’ютерного та мультимедійного обладнання,
• наявність програмно-методичного комплексу до підручника, що відповідає діючій програмі,
• наявність інструментальних середовищ,
• наявність програм-тренажерів,
• готовність учнів до роботи з використанням комп'ютера,
• можливості учня використовувати комп'ютерні технології поза класом.
В процесі викладання математики я застосовую табличний процесор MS Excel; програмне забезпечення Microsoft Office; програми для створення презентацій Microsoft Power Point; педагогічні програмні засоби (ППЗ): Інтернет-відео та фотоматеріали; Інтернет – ресурсів, тощо.
Кожен елемент із зазначеного переліку програмних засобів є достатньо досконалим у своєму роді. Вважаю, що використовуючи їх на уроці по черзі або разом, можна значною мірою підвищити ефективність навчально-виховного процесу.
Програма для створення презентацій Microsoft Power Point є універсальним видом наочності і може бути застосованою у будь-якому класі на уроці будь-якого типу. Та найефективнішим, на маю думку, є підготовка та використання презентацій на таких етапах вивчення математики:
- на уроках вивчення нового матеріалу у вигляді комп’ютерного діафільму з використанням елементів анімації;
- на уроках узагальнення і систематизації знань з теми - у вигляді шаблону «навчальний посібник» (презентації з майстра автозмісту) або йому подібного, у якому розглядаються всі поняття, формули, співвідношення з теми, приведено матеріал з історії розвитку даного поняття, міститься яскравий ілюстративний матеріал – діаграми, схеми, ілюстрації, аудіо та відеофайли, матеріали для контролю та самоконтролю знань.
Для чого презентація? Адже це є в підручнику? На мою думку – це не дань моди, а потреба сьогодення. Підготовивши подібну навчальну презентацію до уроку, або скориставшись вже готовою роботою, вчитель економить час на уроці, затрачає менше зусиль на уроці, щоб зосередитись на інших деталях уроку. Ілюстративний матеріал в достатній кількості, якісний, чого нелегко домогтися, малюючи на дошці ескізи малюнків в ході уроку (наприклад: побудова перерізів многогранників).
Такий матеріал доцільно використовувати в умовах мультимедійного класу, демонструвати учням презентацію з оптимальною на конкретному етапі роботи швидкістю, за потреби повертаючись до деяких слайдів або повторюючи презентацію декілька разів.
Систематичне використання комп’ютерних презентацій на уроках знімає актуальне питання наочності з математики. Більше того, постає інше питання – чи варто витрачати невеликі шкільні ресурси для придбання наочності, зокрема традиційних таблиць, плакатів тощо, якщо можна подати їх у вигляді презентації.
Під час вивчення тем «Функції. Графіки функцій» та «Перетворення графіків функцій» доцільно використовувати програмні продукти для побудови графіків функцій. Насамперед є можливість зекономити час, а натомість розв’язати більшу кількість завдань. Використовуючи готові графіки не важко навчити учнів «зчитувати» властивості відповідних функцій: проміжки монотонності, знакосталості, точки екстремуму, розв’язувати нерівності f(x) <0 (f(x) >0), бачити наочно перетворення графіків функцій, тощо.
Вважаю, що використання ІКТ сприяє вирішенню наявних утруднень у шкільному курсі математики. Наприклад, на етапі переходу від конкретних до загальних задач з умовою, заданою параметрично, традиційно виникають труднощі, пов’язані з віковими особливостями школярів. Якщо не подолати їх вчасно, учень важко засвоює і погано розуміє суть теорем, законів, зустрічається з труднощами під час формулювання висновків, узагальнень, проведенні досліджень тощо.
Використання комп’ютера на уроці математики – не дань моді, не засіб перекласти на плечі комп’ютера багатогранну творчу працю вчителя, а лише один із засобів, що дозволяє інтенсифікувати навчальний процес, активізувати пізнавальну діяльність, підвищити мотивацію учня до навчання, створити умови для підвищення ефективності уроку.
Маю досвід використання ІКТ на уроках математики. Варто сказати, що застосовую їх не на кожному уроці. На мою думку часте застосування комп’ютерних технологій на уроці математики призводить до втрати інтересу, новизни. І навпаки, якщо це робити рідко, то подібний урок для дітей – шок.